Fröslida Online
Fröslida historia
Fröslida var förr ett stort trävirkes centrum. Särskilt i slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet var det propsen som dominerade. Förutom den props som kördes fram till järnvägs stationen, flottades mycket från Småland i Nissan. Propsen drogs på land dels vid Hanastugan och dels i Fröslida, där den kapades och lastades på järnvägs vagnar för vidare befordran till England, som gruv stöttar eller till Island som stängsel pålar. Det var ett hårt jobb att skjuta järnvägs vagnarna i mot lut upp till Hanastugan. 6-8 par props sågare och en del andra jobbare, som drog iland slanorna, hade ständigt arbete. Det arbetades hårt och arbetarna söp mycket. Sulfitfabriken i Oskarström flottade en tid massved i Nissan. Veden drogs upp ur Nissan vid Fröslida med så kallade spel. Detta drogs av en ångmaskin. Massveden lastades på järnvägs vagnar och fraktades till Oskarström. Under bränsle kommissionens tid fraktades ved i en pråm från Rävsbo till Fröslida. Bjälkar och sparrar kördes ända från Kragared och Karlstorp till Fröslida för att sedan fraktas på järnväg till Halmstad och sedan på båt ut i världen. Uppköparna var många, och man kivades om lassen och upplagsplatserna. Det låg virke överallt från Nissastigen och banvallen, ja oftast låg det virke långt ut på vägen och körarna kom i långa rader.